سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات اندونزی برای کاهش نفوذ چین در این کشور به دنبال افزایش سرمایه گذاری کشورهای ثروتمند و نفت خیز حوزه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی، امارات و کویت در این کشور هستند.

اندونزي

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، 'رحمان وحید'از متحدان 'جوکو ویدودو' رئیس جمهوری اندونزی به تازگی اعلام کرده که این کشور از سرمایه گذاری عربستان و کشورهای عرب خلیج فارس و خاورمیانه برای کاهش وابستگی مالی به چین استقبال می کند.

گزارش رسانه های آسیایی حاکی از آن است که با میانجی گری خانم 'زاروبا عرفان چافسون رحمان وحید' ”Zannuba Ariffah Chafsoh Rahman Wahid ازمتحدان جوکو ویدودو رئیس جمهوری اندونزی سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری عربستان در این کشور جنوب شرق آسیا کلید خورده است.

وحید از اعضای کمپین انتخاباتی جوکو ویدودو برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۱۹ دراین خصوص گفت که اندونزی به منظور کاهش وابستگی به چین از سرمایه گذاری عربستان و سایر کشورهای عرب خلیج فارس استقبال می کند.

وی افزود:وابستگی کشوری به یک سرمایه گذار خاص، آسیب زیادی برای آن کشور بدنبال دارد.

وی همچنین در حاشیه جشنواره فرهنگی نویسندگان و خوانندگان در بالی افزود:افزایش سرمایه گذاران در اندونزی منافع ملی را تامین می کند زیرا افزایش سرمایه گذاری می تواند تهدیدی برای منافع ملی کشور باشد.

خانم وحید که به ' ینی' در اندونزی معروف است، دختر چهارمین رئیس جمهوری این کشور 'عبدالرحمان وحید' است.

ینی ۴۴ ساله رئیس انستیتو وحید که یک سازمان غیر انتفاعی مطالعات اسلامی و تحمل مذهبی است که از جوکو ویدودو در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده حمایت کرده است.

ویدودو و ژنرال سوبیانتو دو رقیب اصلی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ اندونزی هستند.

طبق گزارش سی ان ان فیلیپین، 'ینی' ماه گذشته باعث شد که نشستی با حضور وزیر سرمایه گذاری اندونزی با عبدالرحمان السعید مشاور خاندان سلطنتی آل سعود برگزار شود.

درپی این نشست اعلام شد که سرمایه گذاران سعودی ۱۰۰ میلیون دلار در بخش های زیرساختی اندونزی سرمایه گذاری می کنند.

این نشست که درحاشیه اجلاس بین المللی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در جزیره بالی انجام شد به عنوان اقدامی برای کاهش وابستگی مالی اندونزی به چین ارزیابی شده است.

ینی معتقد است:اندونزی که در دوره پنج سال اخیر ریاست جمهوری جوکو ویدودو در بخش های زیر ساختی حدود ۳۵۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده اکنون در بهترین موقعیت برای جذب سرمایه گذاری عربستان سعودی قرار دارد.

وی افزود:عربستان، امارات، قطر، کویت، مصر کشورهایی هستند که اندونزی امیدوار است سرمایه گذاران آنها را جذب کند زیرا منافع زیادی میان جاکارتا و کشورهای خاورمیانه وجود دارد.

طبق گزارش تارنمای اندونزیایی wartakota سرمایه گذاران سعودی در سال ۲۰۱۶، حدود ۹۰۰ هزار دلار در اندونزی سرمایه گذاری کردند.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که اعدام کارگران اندونزیایی درعربستان، افکار عمومی این کشور جنوب شرق آسیا را علیه خاندان سعود برانگیخته است.

اندونزی ماه گذشته شاهد اعدام یکی از زنان خدمتکار خود با نام Tuti Tursilawati در عربستان سعودی بود.

این خدمتکار درسال ۲۰۱۰ به اتهام قتل کارفرمای خود بازداشت و ماه گذشته بدون اطلاع کنسولگری اندونزی و خانواده وی، درعربستان اعدام شد.

وی گفته بود که کارفرمایش قصد تجاوز به وی را داشته و اقدام او صرفادرجهت دفاع از خودش بوده است.

این اقدام عربستان با اعتراض گروههای مدنی و انجمن های کارگری بسیاری در اندونزی روبرو شد.

حدود ۲۰۰ هزار کارگر اندونزی که بیشتر آنان را زنان تشکیل می دهد در عربستان کار می کنند.

بر اساس اطلاعات وزارت امور خارجه اندونزی، حکومت آل سعود طی سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ برای ۱۰۳ کارگر این کشور که بیشتر آنها به عنوان مستخدم خانگی در عربستان کار می کردند، حکم اعدام صادر کرد.
سازمان عفو بین الملل و بسیاری از نهادهای حقوق بشری در جهان نیز تاکنون اعدام های کارگران اندونزیایی در عربستان را محکوم کرده و خواستار متوقف کردن آنها شده اند.

علاوه براین گسترش سرمایه گذاری اقتصادی عربستان دراندونزی درحالی مطرح می شود که پس از قتل فجیع جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری این کشور در ترکیه بسیاری از کشورهای جهان درصدد کاهش مناسبات اقتصادی و نظامی خود با سعودی ها برآمدند.

طبق گزارش رسانه های آسیایی، ینی وحید همچنین با محکوم کردن قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی خواستار انجام تحقیقات برای محاکمه عاملان این حنایت شد.

کد خبر 422546

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha